2022-02-11 13:00История

3D скициране: дигитален щрих към всяка рисунка

Както при филмите, видеоигрите и ландшафтното картографиране, през последните няколко десетилетия автомобилната индустрия интегрира повече технологични постижения в 3D моделирането, за да вдъхне живот на своите проекти. Днес, преди даден модел да бъде изпратен на производствената линия, той трябва първо да бъде създаден в 3D среда. Тази мисия е поверена на дизайнерите, чийто набор от дигитални инструменти непрекъснато нараства. Един такъв инструмент e 3D скицирането – революционна технология, която позволява на дизайнерите да рисуват без молив и без чертожна дъска. Добре дошли в бъдещето!

Мъж с шлем за виртуална реалност и контролер във всяка ръка стои в средата на стая и жестикулира оживено. Изглежда, че рисува невидими линии във въздуха около него. Любопитна сцена, която ясно напомня на света на игрите с виртуална реалност. И въпреки това Удо не е геймър... той е дизайнер! И работи усилено. Последната му джаджа? Програма за 3D скициране - метод на рисуване, който в момента се въвежда в дизайнерския отдел на Renault Group.

С 3D скицирането се потапяте във вселена, където няма ограничения.
Удо, главен дизайнер

 

 

Какво представлява 3D скицирането?

3D скицирането е форма на интуитивна технология, която позволява да рисувате във въздуха около вас.

Рисуване във въздуха? Пабло Пикасо извършва такива експерименти още през 1949 г. Известният испански художник заменя молива със запалка за изпълнението на своите творби с „танцуваща светлина“. Тези ефимерни рисунки са увековечени от фотографа Гьон Мили, а техниката е известна като рисуване със светлина (или чертаене със светлина). Това е форма на изкуство, която още тогава реализира идеи от въздуха.

Днес 3D скицирането има почти същата идея, макар и без запалката и фотоапарата. Техниката изисква използване на VR шлем (шлем за виртуална реалност). Изобретена преди 50 години, тя става по-широко разпространена преди около десет години, когато потребителските модели за използване във видеоигри излизат на пазара.

С този шлем, дизайнерът се потапя в изцяло виртуално 360-градусово студио за рисуване. С помощта на два контролера (по един във всяка ръка), той може да избира цветове от палитра, да чертае линии, да създава форми, да запълва повърхности и много други. Компютърна програма моделира и записва всяко едно движение.

 

Неограничена дигитална творческа свобода

Към края на 90-те години работата на дизайнерите вече е претърпяла първа трансформация с популяризирането на рисуването на дигитални таблети. Днес 3D скицирането я отвежда една стъпка напред, където дизайнерите вече не се нуждаят от таблет, молив, мишка или дори десктоп за работа. Дизайнът навлиза в нова ера: ера, в която дигиталните инструменти са в основата на автомобилния дизайн.

С постоянното усъвършенстване на технологията дигитализацията дава на дизайнерите многократно повече свобода и прави проектите им още по-достъпни. Никога не е било по-лесно да се нахвърля 3D скица, да се създаде перспектива, форми на модела – дори в мащаб 1:1 – или да се запълнят обеми. „Това пести време“, казва Удо. „Необходими са поне четири седмици, за да се пусне сканиране или файл с данни през машина, докато всичко тук е в реално време. Това е огромно предимство.“ Накратко, 3D скицирането прави много по-лесно експериментирането с нови идеи, тъй като те оживяват лесно.

Единствените недостатъци: напрежение в очите, главоболие и други болки в гърба и ставите, които някои дизайнери изпитват след продължителна употреба. „Рисуването в 360° означава, че трябва да сте в добра форма и да правите почивки на всеки час“, казва Удо.

Инженерите вече търсят начини да направят изживяването по-приятно и по-малко ограничаващо. Това включва олекотяване на шлема. Разработват се шлемове за смесена реалност например, така че дизайнерите да могат да рисуват във виртуална реалност и същевременно все още да виждат какво се случва около тях и да взаимодействат с колеги.

 

Сътрудничество 2.0

3D скицирането прибавя още една възможност към ресурсите на дизайнера: колегите могат да работят едновременно, по един и същ проект, независимо от разстоянието помежду им.

„Стига да имате интернет връзка, географските ограничения остават в миналото. Можете да се чувствате сякаш сте заедно дори в действителност да ви делят хиляди километри“, казва Удо. Двама дизайнери могат да комуникират един с друг чрез инструмента 3D скициране, като използват слушалки и вграден микрофон в шлема за виртуална реалност. Могат да разговарят, да споделят какво всеки от тях прави самостоятелно и дори да работят заедно по съвместни проекти. И всичко това без да напускат дома или офиса си и от всяко място по света. Резултатът е неограничени възможности и много по-редки недоразумения.

Благодарение на виртуалната реалност, която действа като портал към 3D света, можем да изразяваме себе си по-точно.

Но това не е всичко: работният процес също е подобрен. Първо, моделите се правят чрез 3D скициране, преди да бъдат експортирани като дигитален файл. След това файловете могат да бъдат използвани от всички, които са част от дизайна и производствената линия на автомобила. Например дизайнерите могат да предадат дигитално копие на своята работа на специалист по моделиране, който прави физически модел на дизайна, или на инженер, който ще оцени неговата осъществимост.

Подобно на дигиталното моделиране, 3D скицирането премахва препятствията, които могат да възникнат от неправилна комуникация и постепенно разчупва бариерите между професиите.

 

Новият молив на дизайнера на обогатена реалност

От известно време дигиталният чертеж предлага на дизайнерските екипи силата да произвеждат повече варианти на своята работа, да работят по-бързо и да стигат по-далеч още от самото начало. Тази тенденция е усъвършенствана благодарение на 3D скицирането. Освен че намалява разходите и времето за производство, тази нова технология улеснява визуализацията и прегледа на работните скици.

По-конкретно, дизайнерите вече могат да се фокусират върху специфични детайли на своя чертеж с по-голяма точност, да експериментират с различни типове повърхности, да работят с огледални инструменти за разтегляне на 2D форма в 3D обект, да постигат по-добър завършек на скици и модели, да представят проекти в реално време и дори да вдъхват живот на своите рисунки благодарение на съвместимата природа на 3D принтерите.

Съвременните дизайнери използват многобройните предимства на тази технология наред с нови умения и широк набор инструменти, за да изразят своите идеи и така да се превърнат в дизайнери на обогатена реалност.

Винаги ще се нуждаем от физически модели на работни дизайни, тъй като клиентите искат да купят реален продукт, нещо, което могат да докоснат и почувстват.

 

Според Удо, „Докато 3D скицирането е още един възможен инструмент, традиционните методи все още играят своята роля." Дигиталните и физическите техники вървят ръка за ръка. Всяка една от тях играе своята роля в процеса на производство на автомобили. Разработчиците на модели продължават да използват пластилин за създаването на модели. Идеален материал за използване при работата върху силуета на нов модел, той е от съществено значение за определяне на успеха на един дизайн по време на финалните етапи от процеса на проектиране. По същия начин 3D скицирането не замества таланта на дизайнера, когато става въпрос за рисуване.

 

3D скицирането вече е повсеместна любима техника в много индустрии

Дизайнерите на Renault Group не са единствените, които работят с новата технология. Вече използвана в много училища по дизайн, тя се прилага от дизайнерите на мотоциклети, спортни обувки, каски за велосипеди и раници. Спокойно може да се каже, че в бъдеще тя ще бъде ключова за успеха на много проекти в най-различни области като мода, интериорен дизайн, медицина, архитектура и видеоигри.



За Renault Group

Renault Group е в челните редици на променящата се мобилност. Подсилена от Алианса с Nissan и Mitsubishi Motors и уникалния си опит в електрическата мобилност, компанията включва 5 допълващи се марки - Renault, Dacia, LADA, Alpine и Mobilize - предлагащи устойчиви и иновативни решения за мобилност на своите клиенти. Установена в повече от 130 държави, Групата продава 2,9 милиона автомобили през 2020 г. В компанията работят повече от 170 000 души, които изповядват нейната цел всеки ден, за да може мобилността да сближи хората. Готова да се справи с предизвикателства както на пътя, така и в лицето на конкуренцията, Renault Group се ангажира с амбициозна трансформация, която ще генерира стойност. Тя е съсредоточена върху развитието на нови технологии и услуги и нова гама от още по-конкурентни, балансирани и електрифицирани автомобили. В съответствие с екологичните предизвикателства, амбицията на Групата е да постигне въглероден неутралитет в Европа до 2040 г.

Контакти

Симона Гъдева
Мениджър Връзки с обществеността и социални медии
Симона Гъдева